1 דקות קריאה
מדוע זוגות בוגדים? וכיצד יכול אימון לעזור?

לא תבגוד - מדוע אנשים בוגדים בבני זוגם?

על אף השונות העצומה הקיימת בתרבויות אנושיות שונות, מקפידות מרביתן על מבנה של זוגיות מונוגמית ובגידה נחשבת למעשה בלתי ראוי: כ-85% מהאנשים שמעולם לא בגדו רואים בגידה כדבר שלילי, וכך גם 40% מהנשים והגברים שבגדו או ראו עצמם כמוכנים לבגוד בבן זוגם. גברים ונשים מצביעים על הסיבה העיקרית לבגידה כעל חיפוש אחר ריגושים, אך גישות פסיכולוגיות מציעות הסברים שונים ומורכבים יותר.גישות פסיכודינמיות רואות בגידה כניסיון בלתי מודע לייצר "משולש אהבה" המשחזר דפוס משפחתי מילדותו של הבוגד. דוגמא לכך היא גבר בוגד אשר תופס את אשתו כחמה ונאמנה ואת המאהבת כאשת קריירה קרה ומקסימה. תפיסה זו עשויה לשחזר את יחסיו עם הוריו, בהם נתפסה האם כאישה אוהבת ומסורה והאב כמצליחן אך מרוחק מילדיו. הסבר זה מייחס את הבגידה לאישיותו של בן הזוג הבוגד, אך מרבית הגישות רואות בגידה כייצוג של קושי במערכת היחסים. ניתן לזהות ארבעה סוגי בגידות מרכזיים הנבדלים זה מזה במניעיהם הבלתי מודעים:הימנעות מאינטימיות: בגידות אלו מאפיינות בני זוג החוששים מיצירת תלות ואינטימיות אמיתית. הבגידה מאפשר הימנעות מרמת קרבה מאיימת החשש מנטישה העשוי להתלוות אליה. 


בגידה זו מאפיינת זוגות הנשואים פחות משש שנים שהקשר ביניהם מלווה במריבות רבות.הימנעות מקונפליקט: בגידות אלו מאפיינות קשרים זוגיים בהן בני הזוג נמנעים באופן קבוע מהתמודדות ישירה עם קונפליקטים, קשיים ורגשות העולים בקשר. במקרים אלו משמשת הבגידה כאמצעי תקשורת המאפשר העלאה על פני השטח של תחושות ומתחים שהיו בלתי נגישים. בגידות אלו נפוצות בקרב זוגות הנשואים פחות מ-12 שנים.בגידת הקן הריק: בגידות אלו מתרחשות בקרב זוגות הנשואים למעלה מ-20 שנים אשר נישאו בעיקר לשם הקמת משפחה. בבגידות מסוג זה בד"כ הבעל הוא הבוגד באשתו עם אישה יחידה אחרת במשך זמן ממושך, ונקרע בין נאמנותו לשתי הנשים. כאשר הילדים מתבגרים, או ב"משבר גיל המעבר" נותרים בני הזוג ב"קן ריק" מתוכן, והקשיים והבגידה נוטים לפרוץ. בגידות כרטיס היציאה: בגידות אלו מתרחשות במערכות יחסים בהם בני הזוג אינם מעיזים להודות בכך שהקשר הזוגי אינו מספק עבורם. הבגידה מאפשרת בריחה מהקשר הזוגי מבלי להודות בתחושות הכישלון והאכזבה הנובעים מהתפרקות הזוגיות. בגידה זו עשויה להתרחש בכל גיל וללא קשר למשך הנישואין. גורמים נוספים המגבירים את הסיכון לבגידה הם חוסר סיפוק בנישואין, התמכרות למין (בעיקר גברים), הערכה עצמית נמוכה, סגנון אישיות נוירוטי, הריון של האישה (מגביר את הסיכון לבגידת הבעל) וחשד שבן/בת הזוג בגדו בעבר. כמו כן, נמצא כי אנשים דתיים נוטים לבגוד בבני זוגם פחות מחילוניים.

"רק בשביל לקבל חיבוק" - הבדלים בין המינים בסיבות והתגובות לבגידה

כיצד היית מגיב/ה לבגידה מינית חד פעמית של בן/בת זוגך? ולבגידה ממושכת? איך היית מרגיש/ה לו היה בן/בת זוגך מפתח/ת קשר אהבה רגשי ומעמיק, ללא כל מגע מיני? נראה כי התשובה לשאלות אלו תלויה במידה רבה במינך: במקביל להבנת אקט הבגידה בהקשרו הזוגי, ניתן להבחין בהבדלים בין נשים לגברים בסיבות ובתגובה לבגידה. באופן כללי, נראה כי גברים שמים דגש רב יותר על מיניות ומפרידים באופן ברור יותר בין קשרים פיסיים לרגשיים: גברים עשויים לבגוד לשם גיוון מיני גם כשמערכת היחסים עם בת זוגם טובה, בעוד שנשים עשויות להסביר את בגידתן בחוסר סיפוק, חיפוש אחר חום ורומנטיקה וכד'. בהתאם, גברים נוטים להיות מאוימים יותר ע"י בגידה מינית של בת זוגם בעוד שנשים חוששות יותר מקשר רגשי של בן זוגם עם אישה אחרת. הבדלים אלו מתבטאים גם באופן השונה בו מתמודדים גברים ונשים עם בגידה של בן/בת זוגם. גברים נוטים להביע עניין בהיבטים המיניים של הבגידה (מי יותר טוב במיטה? מה גודל איבר המין שלו?) ואילו נשים עסוקות בהשפעת הבגידה על האינטימיות הזוגית והמשך הקשר: הן בודקות את טיב מערכת היחסים (אתה מרגיש אליה יותר מאשר אלי?) ועסוקות בפגיעה באינטימיות הזוגית (מה היא יודעת עלי? גילית לה פרטים אינטימיים?). בהתאם, גברים נוטים להגיב לבגידה של בת זוגן בכעס ואף בעזיבה, מתוך ניסיון לשמור על הערכתם עצמית. נשים, לעומת זאת, מגיבות בד"כ בתחושות של דיכאון, האשמה עצמית וניסיון לבנות מחדש את הקשר הזוגי.

השלכות הבגידה והתמודדות עמה

החברה המערבית אינה מתירה ענישה של בן/בת זוג אשר בגדו, אך בגידה נחשבת לאחד המשברים המשמעותיים והמטלטלים ביותר העשויים לקרות בזוגיות. כאשר מתגלה הבגידה, בטעות או במכוון, מתעורר משבר משמעותי הפוגע בתחושת האמון הבסיסית ומעורר רגשות עזים של קנאה, השפלה וחרדה. לא פעם מביא גילוי הבגידה לגירושין, אך לעיתים הוא עשוי גם לעורר מוטיבציה להתקרבות מחודשת בין בני הזוג. כאשר אלה מוכנים לחקירה מעמיקה של האינטראקציה הזוגית, עשויים דפוסים זוגיים בעיתיים לעבור שינוי משמעותי בעקבות גילוי הבגידה. רבים בוחרים לעשות זאת במסגרת אימון זוגי, המאפשרת בחינה מעמיקה של הזוגיות במרחב בטוח ומוגן המלווה בהכוונה מקצועית. המטפל/ת יוכלו לסייע לזוג להבין את הגורמים לבגידה (קריאה לתשומת לב, תחושת דחייה מינית ע"י בן הזוג וכד') ולזהות דפוסים בעיתיים המלווים את הקשר הזוגי (למשל, הימנעות מקונפליקטים). כמו כן, תשומת לב מוקדשת לציפיות של בני הזוג מהמשך מערכת היחסים בניהם.

ביבליוגרפיה:

צילה של האהבה: קנאה רומנטית/ איילה מלאך פיינס, הוצאת צ'ריקובר 1992.